Pozycjonowanie stron internetowych to obecnie jedna z najtańszych i najskuteczniejszych forma docierania usługami do osób poszukujących i zainteresowanych zakupem określonego produktu lub usługi. Obecność w TOP10 wyników wyszukiwania w Google – najpopularniejszej wyszukiwarce w Polsce pozwala sukcesywnie zwiększać ruch na stronie, a tym samym zyskiwać większa sprzedaż. Sklepy wykorzystujące potencjał wyszukiwarek internetowych mogą liczyć na zdobywanie coraz wyższego udziału w swojej branży. Inwestowanie w działania SEO przy tworzeniu sklepu czy strony internetowej zapewnia przewagę Twojego biznesu w stosunku do konkurencji, która nie inwestuje w pozycjonowanie.
Czym jest SEO i jak to działa?
Po krótce SEO z języka angielskiego to Search Engine Optimization, czyli w dosłownym tłumaczeniu jest to optymalizacja strony www lub sklepu internetowego pod silnik wyszukiwarki internetowej np.: Google czy Bing, dla jej wyników organicznych jak i płatnych linków sponsorowanych (lepsza optymalizacja zapewnia wyższy wynik jakości reklam). Celem tego procesu pozycjonowania jest poprawa widoczności strony www czy sklepu internetowego w organicznych wynikach wyszukiwania organicznych.. Cały proces polega na optymalizacji rozumianej jako poprawie wielu elementów na stronie istotnych względem wymagań wyszukiwarki oraz wydajności strony. Elementami takimi są m. in. grafiki czy nagłówki strony, kod czy nawet optymalizacja pod urządzenia mobilne. Właściwe przygotowanie strony pod SEO jest procesem, który wymaga specjalistycznej wiedzy, umiejętności oraz doświadczenia.
Jakie działania SEO przy tworzeniu sklepu internetowego wpływają na widoczność?
Widoczność sklepu internetowego w organicznych wynikach wyszukiwania uzależniona jest od wielu czynników. Aby wypozycjonować sklep czy stronę właściwa strategia SEO uwzględni trzy aspekty – optymalizacje, treści i linkowanie. Na samym starcie działań należy wykonać audyt on-site. Powinien on być oparty na 26 elementach, w skład których wchodzą:
- Canonical URL
- Plik robots.txt
- Mapa strony XML
- Mapa strony HTML
- Błędy 404
- Przekierowanie 301 dla stron 404
- Czas Ładowania Serwisu
- Adresy URL – przyjazne linki
- Hierarcha nagłówków H1-H6
- Linkowanie Zewnętrzne
- Linkowanie wewnętrzne
- Pliki Graficzne
- Znaczniku ALT
- Wersja mobilna
- Warstwa tekstowa SEO
- Zasoby blokujące renderowanie
- Rozmiar obrazów
- Kompresja kodu CSS ora JS
- Duplicate content
- SEO Visibility
- Marker danych
- Wersja PHP
- Meta tagi
- Minifikacja JavaScript
- index, follow
- Przekierowanie na www/bez www
Następnie na podstawie audytu należy poprawić elementy, które w nie zostało wdrożone przez twórców, czyli wykonać optymalizację. Zadbanie o prawidłowe wdrożenie powyższych elementów w sklepie jest pierwszy krokiem do zdobywania coraz wyższych pozycji i wyższego udziału w wynikach wyszukiwania Google (z ang. SERP). Oczywiście tak jak wyższej zaznaczyliśmy, sama optymalizacja jest tylko jednym z elementów procesu pozycjonowania strony internetowej, który stanowi ona podstawę dla wymiernych efektów dalszych działań. Do pełnego sukcesu w SEO potrzebujemy wartościowe treści na stronie. Powinny one skupiać się nie tylko na przekazaniu odpowiednich informacji dla wyszukiwarki. Ważne jest by content na naszej stronie był również atrakcyjny dla użytkowników. Jako trzeci element dobrej strategii SEO należy wymienić linkowania sklepu w jakościowych miejscach w sieci. Linkowanie powinno być wdrażane na adekwatnych tematycznie do naszej strony portalach internetowych o wysokiej jakości ruchu i treści. Wdrażając te trzy elementy nie zapomnijmy o tym, że każdy projekt jest inny. Monitorujmy więc efekty wprowadzanych działań i podejmujmy kolejne względem sprawdzających się w danym projekcie praktyk. Istotne jest również trzymanie ręki na pulsie poprzez nieustanne zwiększanie swojej wiedzy na temat SEO, rozumiane jako m. in. bieżące śledzenie zmian jakie zachodzą w algorytmach wyszukiwarek.
Co można realnie zyskać przygotowując sklep lub stronę www pod SEO?
– Wysoką widoczność w TOP10 wyników wyszukiwania wszystkich linków www;
– Zwiększenie ruchu organicznego ;
– Nawiązując do powyższy pozyskamy więcej konwersji z kanału organic;
– Zwiększenie udziału w rynku w swojej branży;
– Większe zaufanie ze strony potencjalnych kupujących;
– Ułatwienie powrotu użytkowników, którzy wcześniej dokonywali zakupów;
– Ciągłość w prowadzeniu biznesu bez znaczenia na działania np.: związane z obostrzeniami w wyniku pandemii
– Ciągły rozwój wraz z pojawianiem się nowych słów kluczowych i trendów na rynku